30. lokakuuta 2011

Maksuliikenne Venäjältä

Yrityksellämme on paljon venäläisiä yksityishenkilöitä asiakkaina ja välillä maksujen saaminen rajan takaa on tuottanut ongelmia. Venäläisten matkatoimistojen kanssa ei yleensä mitää ongelmaa ole ollut, heillä on rajan yli tapahtuvaa maksuliikennettä paljon.

Venäläisillä yksityishenkilöillä laskun maksaminen Venäjän puolelta Suomeen tuottaa ongelmia. Maksuliikenteessä Venäjältä Suomeen on aina valuuttaraja, jonka ylittäviä maksuja kontrolloidaan Venäjällä tarkasti. Pystyäkseen maksamaan suomalaisen matkailuyrityksen laskun asiakkaalla täytyy olla seuraavat asiakirjat jossain muodossa:
- lasku englanniksi
- laskussa selkeästi ilmaistuna yrityksen nimi, osoite ja tilinumero, pankin nimi, osoite
- BIC (= Bank Identification Code)
- IBAN = pankkinumeron muoto
- laskussa kannattaa pyytää laittamaan jonkun yksilöimistä helpottavan tiedon (viite, nimi, laskun numero, varauksen numero)
- tilausvahvistus, jossa varaajan nimi, varattava kohde, ajankohta, henkilömäärä, hinta, yrityksen yhteystiedot
- varaus- tai sopimusehdot

Ongelmana näissä Venäjältä tulevissa maksuissa on se, että maksusta vähenee pankin vähentämä toimitusmaksu, jonka määrä vaihtelee. Eli käytännössä Venäjältä tulee asiakkaiden maksuja, jossa ei ole mitään maksun yksilöimistä auttavia tietoja - nimi voi olla eri, summa on eri ja viitettä ei käytetä. Välillä laskun yksilöiminen on aika vaikeaa juuri näistä syistä. Monesti asiakkaat pyytävät vahvistamaan, että maksu on saapunut perille.  

Venäläisillä asiakkailla on käytössä myös luottokortteja, joilla maksaminen käy kätevästi. Etämaksujen vastaanotoa varten tehdään luottokunnan kanssa sopimus. Etämaksuna luottokorttimaksu tehdään luottokunnan sivuilla ja asiakkaan luottokortin tiedot saadaan puhelimessa, faksilla tai muulla tavoin. Täytyy muistaa, että myöskään tämä maksutapa ei ole yritykselle ilmainen, vaan luottokunta veloittaa siitä omat prosenttinsa pois jokaisesta maksusta. Myös etämaksusopimus on yritykselle maksullinen.

Asiakkaiden maksuja voi ottaa vastaan tietenkin käteisenä ja monelle venäläiselle asiakkaalle tämä on helpoin ja mieluisin vaihtoehto. Tällöin yritys ottaa riskin siinä, jos asiakas jättääkin tulematta. Näitä tapauksia tapahtuu meillä hyvin harvoin. Venäläinen asiakas saattaa myös maksaa etukäteen jo seuraavan majoittumisensa, jonka hän varaa jo seuraavaksi vuodeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti